Op dit moment kost het opladen van een elektrische auto bij een openbare laadpaal in Uithoorn gemiddeld 55,2 cent per kilowattuur. Dit tarief is 1 procent hoger dan in september, volgens cijfers van vergelijkingssite LaadpasTop10. Deze prijsstijging is deels te wijten aan het feit dat sinds 1 januari energiebelasting wordt geheven bij het opladen van een stekkerauto.
In heel Nederland is het opladen van elektrische auto's op straat dit jaar over het algemeen duurder geworden, met sommige regio's zelfs tot 26 procent hogere tarieven. Naast het duurdere laden, worden (aspirant-)stekkerrijders geconfronteerd met extra financiële tegenvallers, waaronder de invoering van motorrijtuigenbelasting en het wegvallen van aanschafsubsidies voor stekkerauto's. De ANWB heeft berekend dat elektrisch rijden per kilometer nu duurder is dan rijden op benzine.
Maarten Hachmang van LaadpasTop10 legt uit dat in het zuiden van Nederland de gemiddelde tarieven toch dalen vanwege oude aanbestedingen. In Brabant en Limburg dragen de eigenaren van laadpalen nog steeds zelf de energiebelasting. Daarentegen zijn in en rond Rotterdam de basistarieven zo sterk gedaald dat het wegvallen van de belastingkorting wordt gecompenseerd.
Nico Spoelstra van prijsvergelijker Tap Electric constateert dat er in Uithoorn laadpalen met en zonder belastingkorting naast elkaar staan, wat voor verwarring zorgt bij stekkerrijders. De tarieven variëren tussen de 42,2 en 68,1 cent per kilowattuur. De Vereniging Elektrische Rijders benadrukt dat de kloof tussen thuisladen en straatladen groter wordt, aangezien een op de vijf stekkerauto-eigenaren afhankelijk is van openbare laadpalen.
Uit gegevens van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland blijkt dat Uithoorn momenteel 256 openbare en semi-openbare laadpunten telt, een toename van 43 laadpalen ten opzichte van een jaar geleden. Dit duidt op een groeiende behoefte aan laadinfrastructuur in de regio.